Chińska chmura czy bezpieczeństwo

Podejmując decyzję o wyborze rozwiązania w zakresie automatyki budynkowej lub nawet prostego układu sterowania ogrzewaniem należy mieć na uwadze, gdzie przechowywane są dane oraz w jaki sposób przebiega połączenie telefonu z naszą automatyką.

Aktualnie możemy mówić o trzech sposobach

Chmura dostawcy sprzętu

Jest to obecnie najbardziej popularne rozwiązanie. Nasza aplikacja sterująca w telefonie kontaktuje się z serwerem dostawcy usługi wpiętym do internetu. Wszystkie urządzenia w naszym domu i czujniki (termostat, przekaźnik oświetlenia, czujnik zalania, napęd zaworu wody, kamery itp.) przez router internetowy kontaktują się serwerem producenta. Cała konfiguracja i automatyczne działania które ustawimy, zapisywane są na serwerze (w chmurze). Rozwiązanie to oferują zarówno chińscy producenci najtańszych elementów do automatyki budynkowej jak i renomowane firmy oferujące proste w montażu i uruchomieniu sterowniki dla konsumentów.

Zalety sterowania przez chmurę

  • Usługa i program jest najczęściej darmowy.
  • Działa na praktycznie każdym łączu internetowym.
  • Uruchomienie i podstawowa konfiguracja nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
  • Niski koszt wejścia w automatykę dla osób mających zacięcie techniczne.

Wady sterowania przez chmurę

  • Musimy założyć konto na serwerze producenta (lub firmy obsługującej chmurę).
  • Aplikacje na telefon, szczególnie chińskich producentów bardzo często żądają dostępu do zasobów naszego telefonu (kontakty, kalendarz, zasoby pamięci). Nie mamy kontroli nad tym co z naszymi danymi się dzieje. Ustawienia automatyki, nagrania przechowywane są w chmurze, co dodatkowo sprawia, że o zachowaniu prywatności możemy zapomnieć.
  • Automatyka, polecenia, zmiany konfiguracji, podgląd parametrów pracy funkcjonują tylko, gdy działa łącze internetowe do naszego budynku.
  • Poziom automatyzacji jest niski. Można definiować tylko podstawowe reguły typu: ustaw temperaturę, włącz oświetlenie o zadanej godzinie (dniu), powiadam lub włącz urządzenie w przypadku wykrycia zdarzenia (ruch, zalanie czujnika, spadek/wzrost temperatury). Nie da się w oparciu o takie rozwiązania zbudować automatyki budynkowej reagującej w sposób bardziej zaawansowany na obecność i zachowania mieszkańców.
  • W przypadku wycofania wsparcia przez producenta i wyłączenia serwera (chmury) tracimy całą funkcjonalność.
  • Ograniczony dostęp do systemu np. aplikacja tylko na telefon i tablet.
  • Brak wsparcia specjalistów i serwisu – trzeba polegać na forach i poradnikach.

Własna centralka sterująca

Rozwiązanie dla osób które dbają o prywatność, bezpieczeństwo lub oczekują bardziej zaawansowanych funkcji. Sercem rozwiązania jest dedykowany mikrokomputer zainstalowany w budynku (centralka). Wszystkie zainstalowane urządzenia wykonawcze i sensory komunikują się bezpośrednio z centralką w ramach sieci lokalnej przewodowej lub WiFi. Sterowane i kontrola możliwa jest z poziomu komputera, tabletu lub telefonu zarówno w ramach sieci lokalnej (w budynku) jak i zdalnie przez internet.

Zalety sterowania przez lokalną centralkę

  • Większe bezpieczeństwo i prywatność szczególnie w zakresie powiadomień i monitoringu.
  • Dużo większe możliwości ustawienia własnych programów i automatycznych funkcji. Inteligentny dom staje się faktycznie autonomicznym rozwiązaniem reagującym automatycznie na zdarzenia w budunku, warunki pogodowe, obecność użytkowników i ich aktywność.
  • Całość działa także w przypadku awarii łącza internetowego.
  • Większa dostępność do systemu za pomocą przeglądarki z dowolnego komputera, aplikacji na tablet i telefon.
  • Wsparcie specjalistów w zakresie uruchomienia i serwisu.

Wady

  • Wyższy koszt wejścia w system (zakup centralki).
  • Koszt uruchomienia i konfiguracji przez specjalistę.

 

Więcej ciekawych informacji i aktualności z działu:

STEROWANIE OGRZEWANIEM

SYSTEMY AUTOMATYKI BUDYNKOWEJ