
Chińska chmura czy bezpieczeństwo
Podejmując decyzję o wyborze rozwiązania w zakresie automatyki budynkowej lub nawet prostego układu sterowania ogrzewaniem należy mieć na uwadze, gdzie przechowywane są dane oraz w jaki sposób przebiega połączenie telefonu z naszą automatyką.
Aktualnie możemy mówić o trzech sposobach
Chmura dostawcy sprzętu
Jest to obecnie najbardziej popularne rozwiązanie. Nasza aplikacja sterująca w telefonie kontaktuje się z serwerem dostawcy usługi wpiętym do internetu. Wszystkie urządzenia w naszym domu i czujniki (termostat, przekaźnik oświetlenia, czujnik zalania, napęd zaworu wody, kamery itp.) przez router internetowy kontaktują się serwerem producenta. Cała konfiguracja i automatyczne działania które ustawimy, zapisywane są na serwerze (w chmurze). Rozwiązanie to oferują zarówno chińscy producenci najtańszych elementów do automatyki budynkowej jak i renomowane firmy oferujące proste w montażu i uruchomieniu sterowniki dla konsumentów.
Zalety sterowania przez chmurę
- Usługa i program jest najczęściej darmowy.
- Działa na praktycznie każdym łączu internetowym.
- Uruchomienie i podstawowa konfiguracja nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
- Niski koszt wejścia w automatykę dla osób mających zacięcie techniczne.
Wady sterowania przez chmurę
- Musimy założyć konto na serwerze producenta (lub firmy obsługującej chmurę).
- Aplikacje na telefon, szczególnie chińskich producentów bardzo często żądają dostępu do zasobów naszego telefonu (kontakty, kalendarz, zasoby pamięci). Nie mamy kontroli nad tym co z naszymi danymi się dzieje. Ustawienia automatyki, nagrania przechowywane są w chmurze, co dodatkowo sprawia, że o zachowaniu prywatności możemy zapomnieć.
- Automatyka, polecenia, zmiany konfiguracji, podgląd parametrów pracy funkcjonują tylko, gdy działa łącze internetowe do naszego budynku.
- Poziom automatyzacji jest niski. Można definiować tylko podstawowe reguły typu: ustaw temperaturę, włącz oświetlenie o zadanej godzinie (dniu), powiadam lub włącz urządzenie w przypadku wykrycia zdarzenia (ruch, zalanie czujnika, spadek/wzrost temperatury). Nie da się w oparciu o takie rozwiązania zbudować automatyki budynkowej reagującej w sposób bardziej zaawansowany na obecność i zachowania mieszkańców.
- W przypadku wycofania wsparcia przez producenta i wyłączenia serwera (chmury) tracimy całą funkcjonalność.
- Ograniczony dostęp do systemu np. aplikacja tylko na telefon i tablet.
- Brak wsparcia specjalistów i serwisu – trzeba polegać na forach i poradnikach.
Własna centralka sterująca
Rozwiązanie dla osób które dbają o prywatność, bezpieczeństwo lub oczekują bardziej zaawansowanych funkcji. Sercem rozwiązania jest dedykowany mikrokomputer zainstalowany w budynku (centralka). Wszystkie zainstalowane urządzenia wykonawcze i sensory komunikują się bezpośrednio z centralką w ramach sieci lokalnej przewodowej lub WiFi. Sterowane i kontrola możliwa jest z poziomu komputera, tabletu lub telefonu zarówno w ramach sieci lokalnej (w budynku) jak i zdalnie przez internet.
Zalety sterowania przez lokalną centralkę
- Większe bezpieczeństwo i prywatność szczególnie w zakresie powiadomień i monitoringu.
- Dużo większe możliwości ustawienia własnych programów i automatycznych funkcji. Inteligentny dom staje się faktycznie autonomicznym rozwiązaniem reagującym automatycznie na zdarzenia w budunku, warunki pogodowe, obecność użytkowników i ich aktywność.
- Całość działa także w przypadku awarii łącza internetowego.
- Większa dostępność do systemu za pomocą przeglądarki z dowolnego komputera, aplikacji na tablet i telefon.
- Wsparcie specjalistów w zakresie uruchomienia i serwisu.
Wady
- Wyższy koszt wejścia w system (zakup centralki).
- Koszt uruchomienia i konfiguracji przez specjalistę.
Więcej ciekawych informacji i aktualności z działu: